Come indicato nell'introduzione, anche lo sviluppo di Outcast Second Contact è stato abbastanza travagliato, ma occorre fare qualche passo indietro e tornare nell'estate del 2013 quando una notizia, di quelle che arrivano come un fulmine a ciel sereno, lasciò tutti spiazzati:
Outcast "torna a casa".
Tutto partì da un post di
Yves Grolet che in breve tempo fa il giro del web:
Quote:
Original authors has acquired Outcast Intellectual Property (July 2, 2013)
“Outcast” to get a new life
Franck Sauer, Yann Robert and Yves Grolet announced today that they have recently signed and closed an asset purchase agreement with Atari Europe SAS regarding Outcast intellectual property.
Yann, Franck and Yves, the three founders of Appeal S.A., the studio that developed Outcast, have started the revival of the franchise and will soon announce further developments.
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Dopo un accordo con
Atari, i diritti di
Outcast tornano così nelle mani di
Franck Sauer, Yves Grolet e
Yann Robert, tre dei quattro fondatori di
Appeal, nonché creatori del titolo originale annunciando che hanno già iniziano i lavori per riportare in vita il franchise.
E' la notizia che tutti i fan di Cutter Slade stavano aspettando da tempo (anzi anni), soprattutto dopo le voci che si sono rincorse da maggio 2013 sul fatto che i diritti di Outcast fossero stati venduti, ma non si sapeva a chi e tanti (compreso il sottoscritto) avevano iniziato a temere il peggio.
In una successiva intervista Franck Sauer fornì le prime informazioni legate all'inizio del lavori per rilanciare il franchise, partendo da una versione HD di Outcast, al quale al quale ne seguirà poi un vero sequel.
Quote:
Nous avons passé pas mal de temps déjà à définir une esthétique, un style qui conserve l'identité visuelle d'Outcast et qui permet de lui ajouter le détail nécessaire à une production moderne. Nous voulons que les fans d'Outcast retrouvent les endroits qu'ils connaissent du jeu, mais d'une certaine façon la mémoire conserve une vision idéalisée de notre passé (du moins quand celui-ci est positif), ce que nous voulons faire c'est prendre cette idéalisation et en faire une réalité.
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Quote:
Abbiamo passato molto tempo per definire un'estetica, uno stile che conservi l'identità visiva di Outcast e che permetta di raggiungere i dettagli necessari per una produzione moderna. Vogliamo che i fan Outcast possano ritrovare i luoghi che conoscono del gioco originale, ovviamente la memoria conserva una visione idealizzata del nostro passato (almeno quando questa è positiva), ciò che vogliamo è prendere questa idealizzazione e renderla una realtà.
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Nell'aprile del 2014 viene aperta una
pagina Greenlight su Steam (ottenendo l'approvazione in soli 4 giorni) e contemporaneamente avviata una
campagna di raccolta fondi su Kickstarter per finanziare lo sviluppo del progetto.
La campagna però fallisce a maggio, non riuscendo a raggiungere il goal necessario per il finanziamento ($600,000) tuttavia non si dimostra essere un vero e proprio fallimento, anzi mostra ancora l'interesse che vi è nei confronti del gioco. Quello che segue è un estratto del messaggio scritto da Yann, Franck e Lennie a conclusione della campagna Kickstarter (
testo completo), destinato ai backers e a tutti i fan che hanno supportato il progetto:
Quote:
When we started this campaign, I was so excited that I could not imagine that we could eventually fail. Shame on me! This same over-confidence, this same craziness and this same adventurousness, which 15 years ago led us to create the original game, lead us to face the harsh reality of this Kickstarter failure which could have been avoided with a bit more time, thinking and upfront money.
We have received backing from over 5,100 of you for about $253.000, which is an amazing average pledge level. We are profoundly grateful and deeply touched by this amazing generosity.
We are profoundly grateful to all the backers and the fans. You've been supporting us from the very beginning with outstanding involvement, you helped us to improve and you provided meaningful feedback throughout the campaign. Some of you really spent a lot of time and energy to spread the word and to promote this campaign, that’s wonderful and very motivating!
We are also profoundly grateful to the game press, the bloggers and the radios who covered this Kickstarter with a lot of attention.
Yann, Franck, Lennie and the whole team is joining me to thank you so much for your support and your trust!
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Gli sviluppatori però non si arrendono, intendono procedere nello sviluppo e trovare un modo per poter finanziare il progetto. Nel dicembre del 2014 viene pubblicato
Outcast 1.1. Non si tratta di un remake, ma di uno step intermedio. E' possibile considerarla come una
Enhanced Version che aggiunge il supporto ai sistemi moderni (insieme a bug-fix e alcuni miglioramenti) va a sostituire la versione originale fino a quel momento disponibile nei vari shop.
A fine dicembre del 2015 gli sviluppatori Yann, Franck e Yves
annunciano di aver ricreato il Appeal Studio e di avere in serbo delle novità. Il 27 maggio 2016 viene
annunciata la collaborazione con BigBen Interactive per la pubblicazione del gioco che vedrà finalmente la luce alla fine del 2017 (dopo aver subito un lieve rinvio):
Quote:
We are thrilled to share with you the press release announcing our collaboration with BigBen Interactive on "Outcast - Second Contact".
Bigben announces they have signed a licence agreement with the studio Appeal to publish the remake of the cult video game OUTCAST
Lesquin, May 26, 2016 - Bigben, the video game publisher and distributor, is pleased to announce that they have signed a licence agreement with the studio Appeal to publish the video game OUTCAST - Second Contact, a remake of the cult PC game Outcast.
Released on PC in 1999, Outcast is an action-adventure game that has been recognized as one of the first open-world video games. Outcast has been hailed by critics and received numerous awards for the quality of its graphics and innovative gameplay, and remains a milestone in the history of video games.
This expanded and updated version of the 1999 game, currently being developed by the team behind the franchise, will be released at the start of 2017 under the name OUTCAST - Second Contact.
"Outcast succeeded beyond our hopes and we take great pride in seeing that it remains a classic for many players today." stated Yves Grolet, co-founder of APPEAL. "We're now using the same team and passion to work on the remake that fans have been demanding for years. Our objective is to show just how modern the game is with cutting-edge graphics and improved gameplay, while retaining the charm of the original which won over so many players."
"Outcast is a cult classic that is part of the video game repertory," added Alain Falc, CEO of Bigben. "I am delighted that APPEAL came to Bigben and have the faith in us to supervise the evolution of such a popular franchise, which people will enjoy discovering or rediscovering on next-gen consoles," he concluded.
Outcast takes place in the near future when Humanity has just discovered the existence of a parallel world, Adelpha. The American government, which was behind the discovery, sends a probe there to investigate. The experiment is a success but a native of Adelpha, a Talan, attacks the probe and causes a distortion of space-time that threatens to destroy the Earth.
You are Cutter Slade, a former Special Forces operative, assigned to escort a group of scientists sent to locate and repair the probe. Nothing goes as planned, however, and you find yourself embarked on an adventure on an unknown planet, with the future of two worlds in your hands.
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Interviste a Franck Sauer dopo la pubblicazione della campagna Kickstarter:
Outcast come on in out of the cold (in inglese)
Outcast Reboot HD : 3 Questions à Franck Sauer (francese)
Outcast Reboot HD on Kickstarter: a campaign launches to avoid publisher headaches (inglese)
GamAtomic: Rencontre avec Franck Sauer (francese)
Interview with Lennie Moore and Franck Sauer about the OUTCAST Reboot (in inglese)