View Full Version : [Space] NASA - STS-120 - ISS-10A (Discovery)
1744 GMT (12:44 p.m. EST)
The shuttle is now rolling to the right as part of the four speed-slowing banks. Discovery is 210,000 feet over Kansas, traveling at 13,000 mph.
Ma scusa di cosa, anzi grazie per le continue informazioni!:)
Beh, per i live update in questo caso grazie a Justin Ray che è al KSC... io faccio il minimo... ;)
1748 GMT (12:48 p.m. EST)
Discovery is now 174,000 feet in altitude over central Alabama.
1749 GMT (12:49 p.m. EST)
Altitude now 167,000 feet with a speed of 7,300 mph.
1750 GMT (12:50 p.m. EST)
Less than 12 minutes from touchdown.
1750 GMT (12:50 p.m. EST)
The TACAN navigation units aboard Discovery are now receiving data from beacons located at the landing site, along with GPS receivers on the ship.
1752 GMT (12:52 p.m. EST)
The shuttle has arrived in Florida now. traveling 118,000 miles in altitude at 3,500 mph.
PREPARATEVI PER IL DOPPIO SONIC BOOM!
1754 GMT (12:54 p.m. EST)
Seven minutes to touchdown. Air data probes are being deployed from the shuttle's nose to feed air speed, altitude and angle of attack information to the computers for navigation.
1755 GMT (12:55 p.m. EST)
Discovery is 81,000 miles up at 1,600 mph.
1756 GMT (12:56 p.m. EST)
The crew has been given the "go" for normal deployment of the drag chute after main gear touchdown. Winds are peaking 23 knots from ahead and 4 knots from the right.
1757 GMT (12:57 p.m. EST)
Four minutes from landing. Now descending through 50,000 feet as commander Pam Melroy takes over manual control of the ship.
1758 GMT (12:58 p.m. EST)
The twin sonic booms have crackled across the Cape, signaling Discovery's arrival home.
sembravano 2 scoppiettate ma è quello il boom ?
1758 GMT (12:58 p.m. EST)
The shuttle is in the Heading Alignment Cylinder, an imaginary circle to align with Runway 33. Commander Pam Melroy is piloting Discovery through a 195-degree right-overhead turn over the Atlantic to loop around for landing on the southeast to northwest runway.
sembravano 2 scoppiettate ma è quello il boom ?
si, ma l'intensità e la rapidità dipende dall'aria e da molti parametri legati al suo stato... ad esempio l'ultima volta è stato molto più forte.
1759 GMT (12:59 p.m. EST)
Field in sight. Commander Pam Melroy can see the runway as she guides Discovery to landing.
1801 GMT (1:01 p.m. EST)
TOUCHDOWN! Main gear touchdown. Drag chute deployed. Nose gear touchdown.
1801 GMT (1:01 p.m. EST)
Discovery is rolling down Runway 33 having returned home to the Florida spaceport after its two-week mission that delivered the Harmony connecting module to the space station, creating a gateway to the international science laboratories that will be launched during the next three shuttle flights.
1802 GMT (1:02 p.m. EST)
WHEEL STOP. Discovery is back safe and sound after its 6.2-million-mile trip.
Super Vegetto
07-11-2007, 18:03
Bellissimo, il primo dal vivo per me!:)
Codename47
07-11-2007, 18:06
Stupendo come al solito, e sempre precisi al millisecondo :D
Peccato solo per il doppio boom, stavolta sembravano 2 martellate, nella STS-120 aveva fatto un bel botto :eek:
danny2005
07-11-2007, 18:07
Welcome Home guys!!!
Bellissimo da vedere........era la prima volta per me......
1807 GMT (1:07 p.m. EST)
The external tank umbilical doors on the shuttle's belly have been opened. And the drag chute and landing gear pyrotechnics have been safed.
Bentornato Discovery!
Bentornato Paolo!
:yeah: :winner: :)
danny2005
07-11-2007, 18:11
Quanto ci mettono a uscire?
Per chi non ha mai seguito fin'ora un rientro live...
Adesso dei tecnici misureranno con degli appositi strumenti la concentrazione nell'aria di agenti tossici e potenzialmente esplosivi come residui dei propellenti degli RCS (idrazina), ecc. Al termine della procedura di messa in sicurezza dell'orbiter secondo il manuale che stanno seguendo ora (Entry Checklsit), verranno messi in sicurezza anche tutti i sistemi idraulici, spente le tre APU, quindi l'equipaggio potrà scendere dopo la visita nell'orbiter dei tecnici.
Quanto ci mettono a uscire?
ci vorrà ancora una mezz'ora abbondante.
1810 GMT (1:10 p.m. EST)
Here are the landing times in Eastern Standard Time and Mission Elapsed Time, as provided by Mission Control:
Main Gear Touchdown
1:01:18 p.m. EST
MET: 15 days, 2 hours, 23 minutes
Nose Gear Touchdown
1:01:32 p.m. EST
MET: 15 days, 2 hours, 23 minutes, 14 seconds
Wheels Stop
1:02:13 p.m. EST
MET: 15 days, 2 hours, 23 minutes, 55 seconds
1811 GMT (1:11 p.m. EST)
The drag chute, landing gear and side hatch pyrotechnics have been safed.
1814 GMT (1:14 p.m. EST)
On the runway, technicians are using instruments to "sniff" the shuttle's exterior to check for any hazardous vapors.
Good Touchdown, purtroppo arrivo in ritardo, ma ho visto l'atterraggio su Rai3, come al solito i giornalisti sono idioti :muro:
Addirittura alla radio, quelli di caterpillar chiedevano al fratello di Nespoli, se gli astronauti staranno in quarantena.
Ma se è dai tempi dell'Apollo 14 che non esiste più la quarantena :muro:
Comunque ATTERAGGIO PERFETTO :)
ciao
EDIT, ma non si sentono le 3 APU, le hanno già spente?
con STS-118 erano rimaste accese una ventina di minuti non ricordo male.
Addirittura alla radio, quelli di caterpillar chiedevano al fratello di Nespoli, se gli astronauti staranno in quarantena.
Ma se è dai tempi dell'Apollo 14 che non esiste più la quarantena :muro:
beh vabbe, chiedevano anche per informare gli ascoltatori dai... c'è di peggio, tipo il TG4 con Emilio che taglia la diretta giusto al momento del touch-down... :D
cmq sia gli astronauti stanno in osservazione la notte successiva all'atterraggio.
1817 GMT (1:17 p.m. EST)
The crew has been given a "go" to climb out of their entry spacesuits.
1820 GMT (1:20 p.m. EST)
Discovery's three Auxiliary Power Units have been shut down. (Questo segna la fine ufficiale della missione).
Replays dell'atterraggio ora in diretta su NASA TV:
http://www1.nasa.gov/ram/35037main_portal.ram
A dopo per l'uscita dell'equipaggio... ciao!
sono arrivato a filo per il touchdown, ma mi sono perso i sonic-booms :cry: (e con questo fanno due missioni che le li perdo:doh: )
sono arrivato a filo per il touchdown, ma mi sono perso i sonic-booms :cry: (e con questo fanno due missioni che le li perdo:doh: )
Guarda, stavolta non ti sei perso nulla, sono stati un pò deludenti, come ho scritto sopra.
ciao
Per chi fosse interessato a scaricarsi i video di questa e della precedenti missioni
riposto il link a questo sito, veramente fornitissimo :
Space Multimedia (http://www.space-multimedia.nl.eu.org/index.php?option=com_frontpage&Itemid=1)
1909 GMT (2:09 p.m. EST)
All seven astronauts have egressed the orbiter.
The Crew Transport Vehicle -- a modified airport "People Mover" -- is pulled up to the side hatch for the astronauts to enter. The CTV features beds and comfortable seats for the astronauts to receive medical checks after returning to Earth's gravity from the weightless environment of space.
Le procedure sono un pò più lente del solito, ma a breve dovrebbero scendere dal Mobile Veichle Lounge tutti gli astronauti ad eccezione di Clay.
Quincy_it
07-11-2007, 19:44
Purtroppo sono arrivato tardi a casa,
ora cerco di vedermi il replay. :)
A breve scendono 5 astronauti, probabilmente il comandante, Pam Melroy, e Clay Anderson seguiranno dopo... in diretta su NASA TV.
albertoz85
07-11-2007, 20:03
Manca Nespoli, forse un rientro un po' più difficoltoso.
Alle 21:15 il Post Landing Briefing, in diretta.
Manca Nespoli, forse un rientro un po' più difficoltoso.
e anche Clay, come era prevedibile (e come sempre avviene per chi rientra dalle spedizioni ISS. Entrambi stanno facendo esami medici approfonditi... forse Paolo ha risentito fisicamente più degli altri del primo volo.
gabi.2437
07-11-2007, 20:18
Good Touchdown, purtroppo arrivo in ritardo, ma ho visto l'atterraggio su Rai3, come al solito i giornalisti sono idioti :muro:
Addirittura alla radio, quelli di caterpillar chiedevano al fratello di Nespoli, se gli astronauti staranno in quarantena.
Ma se è dai tempi dell'Apollo 14 che non esiste più la quarantena :muro:
Comunque ATTERAGGIO PERFETTO :)
ciao
EDIT, ma non si sentono le 3 APU, le hanno già spente?
con STS-118 erano rimaste accese una ventina di minuti non ricordo male.
Omg...la quarantena? :cry: :cry: :cry: Sisi, stanno in quarantena, causa pericolo Goa'uld
Da SpaceFlightNow.com:
Discovery comes home from space
BY WILLIAM HARWOOD
STORY WRITTEN FOR CBS NEWS "SPACE PLACE" & USED WITH PERMISSION
Posted: November 7, 2007
With commander Pam Melroy at the controls, the shuttle Discovery plunged back to Earth today, streaking across the heartland of America to a picture-perfect landing at the Kennedy Space Center to wrap up an action-packed space station assembly mission.
http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts120/071107fd16/landing.jpg
Banking sharply through a sweeping 195-degree right overhead turn, Melroy lined up on runway 33 and pilot George Zamka lowered the shuttle's landing gear seconds before a tire-smoking touchdown at 1:01:18 p.m. EST. A few moments later, using a red-and-white braking parachute to slow down, Discovery rolled to a halt.
"Houston, Discovery, wheels stopped," Melroy radioed.
"Copy, wheels stopped, Discovery. Congratulations on a tremendous mission and a great landing, Pam," replied astronaut Terry Virts from mission control at the Johnson Space Center in Houston.
Unofficial mission duration was 15 days, two hours and 23 minutes even over 238 complete orbits. Total distance traveled was roughly 6.2 million miles since blastoff Oct. 23.
Melroy, Zamka, flight engineer Stephanie Wilson, Italian astronaut Paolo Nespoli and spacewalkers Scott Parazynski and Doug Wheelock planned to doff their pressure suits for a traditional runway walk-around within an hour or so of landing before returning to crew quarters for medical checks and reunions with family members.
NASA Administrator Mike Griffin and other senior NASA managers were waiting at the runway to welcome the astronauts home.
Returning space station astronaut Clay Anderson, launched to the international lab complex last June aboard the shuttle Atlantis, returned to Earth resting on his back in a recumbent seat on Discovery's lower deck to ease his re-adaptation to gravity after 152 days in space. A team of flight surgeons and support personnel was standing by to assess his condition and help him off the orbiter.
While it varies from one individual to another, it typically takes returning station astronauts a month or so to largely re-adapt to gravity and up to a year to fully recover.
"Physically and mentally, I'm really ready to be home," Anderson said from orbit Tuesday. "I've worked very hard on my physical exercise since I arrived way back in June. So I think that part will be fine. The only part I don't know about is how I will react with my vestibular system and the fact that I've been off the planet with minimal gravity for five months and then I'll come thumping back to the ground - I'm sorry, Pam, smoothly come back to the ground! - and enjoy the comforts of gravity again. So it'll be interesting to find out. I'm kind of optimistic, maybe overly so.
"Regarding what I miss, I think just being able to be outside in the breezes and hear the birds and feel the sunlight and that sort of thing, you can't get that on the international space station. You can imagine it, you can look out the window and see beautiful things, but it's not the same as being outside on the ground on the beautiful planet Earth."
Along with seeing his family again, Anderson said he also plans to enjoy a steak dinner at his earliest convenience.
"I have a special, secret recipe that we like to do at home, so I'm really looking forward to that first time at home with my family," he said. "For other things, I think ice cold drinks, or things like ice cream that we don't have any opportunity to have on the international space station ... are just general cravings that I have.
"But I enjoyed my time up there immensely and it's a kind of a bitter sweet time for me to come home. But I'm ready."
Flying upside down and backward over the southern Indian Ocean, Melroy and Zamka fired Discovery's twin braking rockets at 11:58:49 a.m. for one minute and 53 seconds, slowing the ship by about 147 mph to drop out of orbit for an hourlong glide to Earth.
The original flight plan called for a southwest-to-northeast re-entry trajectory across the south Pacific Ocean, Central America and the Caribbean for a pre-dawn landing. But given the length of Discovery's extended 16-day mission, flight controllers altered the crew's schedule to bring in daylight opportunities using a so-called descending node flight path that carried Discovery across the central United States for the first time since the 2003 Columbia disaster.
"Just like driving, flying and making a landing, I think, is easier in the daylight, you have more visual cues," said Melroy, a former large aircraft test pilot and the second woman to command a space shuttle.
A half hour after the deorbit rocket firing, Discovery plunged into the discernible atmosphere 400,000 feet above the mid Pacific Ocean north of Hawaii and crossed the coast of western Canada just north of Vancouver. Moving from northwest to southeast, Discovery streaked high above Montana and central Nebraska, passing just a few miles south of Anderson's hometown of Ashland.
Flying almost directly above Topeka, Kansas, Discovery's flight computers guided the ship just south of Memphis and across the deep south to Florida. Melroy took over manual control at an altitude of 50,000 feet above north Merritt Island as the shuttle dropped below the speed of sound.
After giving Zamka a few moments of hands-on flying time, Melroy completed a sweeping 195-degree right overhead turn to line up on runway 33.
"On my first flight, we didn't do the program we have now that gives pilots the opportunity to fly a little bit," she said in a pre-flight interview. "And I really experienced that on my second mission when I got that 20, 30 seconds of flying time, it was a wonderful moment. In a lot of ways, it was the best moment in the mission for me. And part of that is, everything else goes away and it's back to you and your airplane. And that's my job.
"I've been a professional pilot for my entire adult life. And so you kind of shed a lot of the worries about so many other things that are going on in the mission and you have that visceral thrill that all pilots get when they take over the vehicle. You have the feeling yeah, this is something I know how to do, I know how to fly. And it was wonderful, it was really, truly, the best moment on the mission last time."
Anderson was replaced aboard the space station by Dan Tani, who hitched a ride into space aboard Discovery and who remained behind with Expedition 16 commander Peggy Whitson and Yuri Malenchenko when the shuttle departed Monday.
Over the course of a dramatic assembly mission, the combined shuttle-station crews successfully attached a new pressurized module to the lab complex and moved a huge set of solar arrays to its permanent mounting point on the far left end of the lab's main solar power truss.
When the arrays were re-extended, one of them was mangled and torn by a guide wire hangup that required a mission extension and a dramatic spacewalk repair job by Parazynski and Wheelock last Saturday. But the work was successful and the array was fully extended and locked in place.
Discovery's undocking and landing kick off a busy month in space for Whitson, Malenchenko and Tani to prepare the lab complex for the long-awaited launch of Europe's Columbus research module aboard the shuttle Atlantis on Dec. 6. Columbus was moved to launch pad 39A late Tuesday and engineers plan to haul Atlantis to the pad early Saturday.
Columbus will be attached to the Harmony module that was delivered by the Discovery astronauts and temporarily attached to the left side of the station's central Unity module.
Before Atlantis can take off, the station astronauts must detach the lab's shuttle docking port from the front of the Destiny lab module, connect it to Harmony and then move the entire assembly back to the front of the station. Three spacewalks will be required, one by Whitson and Malenchenko this Friday to finish initial preparations, and two by Whitson and Tani Nov. 20 and 24 to connect the module to the station's power and cooling systems.
"Once the shuttle leaves, we do some very complex robotic operations and maneuver the node over to its final location. ... and then I would say the big technical part of my stay on station is the EVAs that will follow, where we take fluid trays that have been stored on the station for years and we install them on the lab to provide cooling and power to the node so it can offer it to the Columbus module and the Japanese Experiment Module," Tani said before launch.
"We talk about this as a 45-day shuttle mission in terms of pace," he added. "Shuttle missions are scheduled down to 10-minute increments and generally, usually station timelines are a bit more relaxed. But we are not, we are all 'go' from the moment of launch to probably until (Atlantis) comes to get me to bring me home, we are go, go, go."
Columbus will be attached to Harmony's right-side port in December. Japanese research modules, scheduled for launch in February and April, ultimately will be attached to Harmony's left port.
Here is a schedule of upcoming events:
DATE.......TIME.......EVENT
11/09/07...06:00 AM...Whitson, Malenchenko spacewalk; Harmony outfitting
11/10/07...04:00 AM...Atlantis is moved to launch pad 39A
11/12/07...05:40 AM...Shuttle docking port moved from Destiny to Harmony
11/14/07...04:55 AM...Harmony/docking port moved to Destiny
11/14/07..............Shuttle program flight readiness review concludes
11/20/07...TBD........Whitson, Tani EVA; Harmony connected to ISS power/cooling
11/20/07..............Shuttle practice countdown
11/24/07...TBD........Whitson, Tani EVA; Harmony connected to ISS power/cooling
11/30/07..............NASA senior management readiness review concludes
12/03/07...TBD........Start of countdown to Atlantis launch
12/06/07...04:32 PM...Launch of Atlantis and Columbus module (time approximate)
12/09/07...03:12 PM...Columbus module attached to space station
12/15/07...08:22 AM...Atlantis undocks from space station
12/17/07...12:02 PM...Atlantis lands at the Kennedy Space Center
Station flight director Holly Ridings said the lab crew will have to work through the Thanksgiving holiday to get the work done.
"They are not going to have Thanksgiving off," she said. "Even pre-flight, the crew knew that this month of November was going to be very, very challenging. And so they said right up front, if it works out that we need to work on Thanksgiving, we are more than happy to do that. And it did work out that way. So they will be working on Thanksgiving with a lot of us here working as well to support them."
Pete Hasbrook, the Expedition 16 manager at the Johnson Space Center, said NASA is mindful of falling prey to schedule pressure. But given the Bush administration's order to finish the station and retire the shuttle by 2010, pressure is inevitable.
"As far as schedule pressure, I would say yes and no," Hasbrook said. "Yes, we all know that we want to launch in December if we can. But on the other hand, we are very clear, management is very clear, our crew and medical teams are very clear, we need to give the crew an adequate rest time, we can't run them seven days a week. Some people would like to, but we know that's a bad thing to do.
"So we've put in the work-rest cycle we've talked about in a previous briefing, basically working five and a half, six-ish days a week. Toward the end of the time here before we get into flight 1E (the Columbus mission) we're going to give the crew the right amount of time off. And if that means we have to go into the December window a little bit to do that, we're going to do that. We have permission from our program management, our headquarters management to keep that on the table, protect that, protect the crew's health and also protect the ground teams' health.
"You might have (noticed) how much running the teams have been doing on the ground just to finish the 10A flight (Discovery's mission), pulling the miracle that we did at the end of that flight. There's a lot of work going into that, there are a lot of teams working extra hours, we could not have gone and done that again this week without having some delay. So we're very conscious on the pressure we might put on ourselves on schedules.
"If we find some reason we can't make December, including if something major were to break on orbit between now and then that would cost us extra days, we would have to wait until January," Hasbrook said.
That said, "launching in December is a priority for all of us, not just the U.S. side, but all of the partners."
"You might remember that after Columbia, we did a lot of replanning and our partners were very, very patient in watching us and helping us through that whole mission replanning process," Hasbrook said. "You might remember we changed the order of some of the flights. Again, the partners have been working on these modules and looking forward to their payback, to their countries, the European Space Agency, the Japanese exploration agency. They've been very patient about getting their laboratories into space, getting their science return.
"So it's important to us to recognize the support they've given us and the patience they've given us. It's not just an American mission that we're going into. It's really expanding the station to be more international than it is."
http://www.spaceflightnow.com/shuttle/sts120/071107fd16/index.html
danny2005
07-11-2007, 21:32
Mi sono sempre chiesto il senso del "copy" dopo che, ad esempio, c'è una comunicazione tra navetta e centro di controllo missione....
si sente: Houston, Discovery ......(frase)
e poi da Houston "copy" e la risposta...
è tipo il vecchio "roger"?? :confused:
Mi sono sempre chiesto il senso del "copy" dopo che, ad esempio, c'è una comunicazione tra navetta e centro di controllo missione....
si sente: Houston, Discovery ......(frase)
e poi da Houston "copy" e la risposta...
è tipo il vecchio "roger"?? :confused:
non è che copy sia nuovo e roger vecchio... vengono usati entrambi ma il primo è più utilizzato in astronautica in quanto hanno significato leggermente differente: "roger" sta semplicemente per "ricevuto" (r è l'iniziale di "received" e la lettera nella fonetica delle comunicazioni civili e militari è rappresentata per l'appunto dalla parola "Roger"), mentre con "copy" si intende in modo più preciso "registrato" o "trascritto", a sottolineare che l'istruzione o in generale la comunicazione è stata ricevuta e l'azione relativa viene eseguita.
danny2005
08-11-2007, 00:08
non è che copy sia nuovo e roger vecchio... vengono usati entrambi ma il primo è più utilizzato in astronautica in quanto hanno significato leggermente differente: "roger" sta semplicemente per "ricevuto" (r è l'iniziale di "received" e la lettera nella fonetica delle comunicazioni civili e militari è rappresentata per l'appunto dalla parola "Roger"), mentre con "copy" si intende in modo più previso "registrato" o "trascritto", a sottolineare che l'istruzione o in generale la comunicazione è stata ricevuta e l'azione relativa viene eseguita.
Grazie per la risposta! :)
E' bello avere a che fare con persone così appassionate e competenti ;)
razziadacqua
08-11-2007, 12:43
Stupendo come al solito, e sempre precisi al millisecondo :D
Peccato solo per il doppio boom, stavolta sembravano 2 martellate, nella STS-120 aveva fatto un bel botto :eek:
MA allora quelle 2 martellate ridicole erano i 2 boom sonici? :°(
Ma che tristezza....cmq SONO RIUSCITO A SEGUIRLO PER LA PRIMA VOLTA!ALLELUJA!
Grazie cugina...grazie fastweeb...
Oh cmq non passava un attimo ad aspettare che scendessero...che fra l altro mi domando,ok i vapori tossici ma l idrazina?Ma loro quando PLANANO giù dallo spazio usano i motori?Usano carburante?
Frank1962
08-11-2007, 15:55
http://spaceflight.nasa.gov/gallery/images/shuttle/sts-120/lores/s120e008531.jpg
bellissima
per chi vuole sentire il sonic boom, in questo video rende meglio... MOLTO MEGLIO, ascoltate a 20 secondi!!
BOOOM BOOOM (http://it.youtube.com/watch?v=21nf7Gw1VgA)
Oh cmq non passava un attimo ad aspettare che scendessero...che fra l altro mi domando,ok i vapori tossici ma l idrazina?Ma loro quando PLANANO giù dallo spazio usano i motori?Usano carburante?
L'idrazina (e i suoi derivati) oltre ad essere un propellente in grado di sprigionare violente reazioni esotermiche (con relativa produzione di gas estremamente caldo) è anche altamente tossico.
L'orbiter quando rientra utilizza i motori OMS (http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/technology/sts-newsref/sts-oms.html#sts-oms) (Orbital Manuevering System) ed RCS (http://science.ksc.nasa.gov/shuttle/technology/sts-newsref/sts-rcs.html#sts-rcs) (Reaction Control System) per controllare l'attitudine del volo fino a che non diventano attive le superfici aerodinamiche (ali, flaps, stabilizzatore verticale) nel momento in cui rientra nell'atmosfera più densa.
Grazie per la risposta! :)
E' bello avere a che fare con persone così appassionate e competenti ;)
Eh dai non esagerare, mi fa solo piacere! :)
razziadacqua
10-11-2007, 10:49
per chi vuole sentire il sonic boom, in questo video rende meglio... MOLTO MEGLIO, ascoltate a 20 secondi!!
BOOOM BOOOM (http://it.youtube.com/watch?v=21nf7Gw1VgA)
Che sardella °_° peccato che l audio non sia un granchè ma rende cmq bene l idea :D
Ma per quale motivo durante la discesa dello shuttle su NASA tv l audio era così...inesistente :D di rumori ambientali non si sentiva pressochè nulla....sbaglio?
fabrylama
10-11-2007, 14:45
Stupendo come al solito, e sempre precisi al millisecondo :D
Peccato solo per il doppio boom, stavolta sembravano 2 martellate, nella STS-120 aveva fatto un bel botto :eek:
il miglior botto recentemente lo ha fatto l'sts-118 minuto 2.50
http://it.youtube.com/watch?v=ob_yOyvQnEc
Marilson
10-11-2007, 19:09
non è che copy sia nuovo e roger vecchio... vengono usati entrambi ma il primo è più utilizzato in astronautica in quanto hanno significato leggermente differente: "roger" sta semplicemente per "ricevuto" (r è l'iniziale di "received" e la lettera nella fonetica delle comunicazioni civili e militari è rappresentata per l'appunto dalla parola "Roger"), mentre con "copy" si intende in modo più preciso "registrato" o "trascritto", a sottolineare che l'istruzione o in generale la comunicazione è stata ricevuta e l'azione relativa viene eseguita.
uhm.. no :stordita: . La lettera R nell'alfabeto usato nelle comunicazioni radio è "Romeo". Non mi vorrei sbagliare ma Roger era usato nel vecchio alfabeto radio in uso fino al 1945, quello che iniziava con ABLE, BAKER, CHARLIE, DOG, EASY, FOX eccetera..
oggi abbiamo ALFA, BRAVO, CHARLIE, DELTA, ECHO, GOLF eccetera..
edit: il vecchio alfabeto fonetico in uso nelle comunicazioni radio tra gli Alleati:
Able, Baker, Charlie, Dog, Edward, Fox, George, How, Item, Jig, King, Love, Mike, Nan, Oboe, Peter, Queen, Roger, Sugar, Tape, Uncle, Victor, William, X-Ray, Yoke, Zebra
il nuovo alfabeto Nato in vigore dagli anni 50 credo
Alpha
Bravo
Charlie
Delta
Eco
Fox
Golf
Hotel
India
Juliet
Kilo
Lima
Mike
November
Oscar
Papa
Quebec
Romeo
Sierra
Tango
Union
Victor
Whisky
Xray
Yanky
Zulu
Il nuovo alfabeto si è reso necessario perchè ora è lo standard mondiale, prima era quello usato solo dagli americani
si ma...
http://en.wikipedia.org/wiki/Roger
Roger means "GUM" (got your message), "heard you" on the radio in both military- and civilian aviation. This usage comes from the initial R of received: R was called Roger in then-current radio alphabets such as the Joint Army/Navy Phonetic Alphabet. It is commonly followed by the word that to form "Roger That". It is also often shortened in writing to "rgr". R is Romeo in the modern NATO phonetic alphabet; the updated phrases now in use are, for example, "I'll Romeo that" or "Romeo and Out".
Contrary to popular belief, Roger does not mean "I will comply". That distinction goes to the acronym wilco, a contraction of the phrase "will comply".
...evidentemente è ancora molto utilizzato il vecchio alfabeto... :boh:
Marilson
11-11-2007, 15:44
si ma...
http://en.wikipedia.org/wiki/Roger
...evidentemente è ancora molto utilizzato il vecchio alfabeto... :boh:
attenzione, non sto sindacando l'uso dell'espressione "Roger" come affermativo ecc.. ma il fatto che tu hai detto che deriva dal nome della lettera R in nella radiofonetica. Ciò era vero fino al 1945, non oltre. Ogni volta che copio una clearance su IVAO la lettera R viene pronunciata sia da noi piloti che dagli ATC come Romeo.. esempio.. "AZA1168 you're now cleared to your final destination lima india romeo foxtrot (LIRF fiumicino) via EVINO five alfa initial climb is 4000 ft transition level is 6000 ft squawk 3404 qnh is 1013 wind is 270 3 kt readback" e ciò funziona anche nella vita reale (basta farsi un giro su liveatc.net).
Il vecchio alfabeto è vietato dagli standard ICAO internazionali, non solo anche i numeri si pronunciano diversamente... five è fife, nine è niner e three è tree e cosi di seguito
razziadacqua
12-11-2007, 15:03
il nuovo alfabeto Nato in vigore dagli anni 50 credo
Alpha
Bravo
Charlie
Delta
Eco
Fox
Golf
Hotel
India
Juliet
Kilo
Lima
Mike
November
Oscar
Papa
Quebec
Romeo
Sierra
Tango
Union
Victor
Whisky
Xray
Yanky
Zulu
Il nuovo alfabeto si è reso necessario perchè ora è lo standard mondiale, prima era quello usato solo dagli americani
AHHHHHHHHHHHHHHHH
ecco perchè John McLane ha detto "novembre" :D No perchè in Die Hard vivere o morire ,il mitico John passa una targa via radio e usa l alfabeto Nato e quando ha detto Novembre onestamente mi son messo a ridere pensando che fosse una battuta del film :D Invece è quello nuovo!Scusami John!
attenzione, non sto sindacando l'uso dell'espressione "Roger" come affermativo ecc.. ma il fatto che tu hai detto che deriva dal nome della lettera R in nella radiofonetica. Ciò era vero fino al 1945, non oltre. Ogni volta che copio una clearance su IVAO la lettera R viene pronunciata sia da noi piloti che dagli ATC come Romeo.. esempio.. "AZA1168 you're now cleared to your final destination lima india romeo foxtrot (LIRF fiumicino) via EVINO five alfa initial climb is 4000 ft transition level is 6000 ft squawk 3404 qnh is 1013 wind is 270 3 kt readback" e ciò funziona anche nella vita reale (basta farsi un giro su liveatc.net).
Il vecchio alfabeto è vietato dagli standard ICAO internazionali, non solo anche i numeri si pronunciano diversamente... five è fife, nine è niner e three è tree e cosi di seguito
Sei un pilota e me lo dici adesso? :eek: :D
Si si, avevo capito che volevi dire... solo mi sembrava che su wiki dicessero che Roger deriva (facendo intendere anche oggi) da R....
in efetti cmq questo (preso dallo stesso paragrafo sopra riportato):
R is Romeo in the modern NATO phonetic alphabet; the updated phrases now in use are, for example, "I'll Romeo that" or "Romeo and Out".
non sarebbe in contraddizione con quanto dici... anzi lo confermerebbe dato che parla di "moderno linguaggio fonetico NATO" (ed, evidentemente poi riconosciuto dall'ICAO.
:nono: roger vuol dire "ricevuto e confermato"
copy l'hai detto tu, e poi c'è "over" che è il nostro "passo"
aridaje...
a parte che non so dove hai letto "confermato", ma che significa allora?
Roger means "GUM" (got your message), "heard you" on the radio in both military- and civilian aviation. This usage comes from the initial R of received: R was called Roger in then-current radio alphabets such as the Joint Army/Navy Phonetic Alphabet. It is commonly followed by the word that to form "Roger That". It is also often shortened in writing to "rgr". R is Romeo in the modern NATO phonetic alphabet; the updated phrases now in use are, for example, "I'll Romeo that" or "Romeo and Out".
Contrary to popular belief, Roger does not mean "I will comply". That distinction goes to the acronym wilco, a contraction of the phrase "will comply".
"copy" come ho già detto è utilizzato con un significato assai simile dalla NASA fin delle missioni Gemini.
l'avevo letto in un libro di tom clancy :sob:
ah scusa, forse non avevo capito il senso del tuo messaggio... :stordita:
Marilson
13-11-2007, 09:56
Sei un pilota e me lo dici adesso? :eek: :D
Si si, avevo capito che volevi dire... solo mi sembrava che su wiki dicessero che Roger deriva (facendo intendere anche oggi) da R....
in efetti cmq questo (preso dallo stesso paragrafo sopra riportato):
non sarebbe in contraddizione con quanto dici... anzi lo confermerebbe dato che parla di "moderno linguaggio fonetico NATO" (ed, evidentemente poi riconosciuto dall'ICAO.
ecco io però un "Romeo" al posto di Roger come risposta nelle comunicazioni non l'ho ancora sentito.. io continuo ad usare e sentire il Roger :confused:
cmq io non sono un pilota reale eh! ma ho oltre 500 ore di volo loggate su IVAO e sono operativo sui 763 e 772 :D
(c'è un tool fantastico per Flight Simulator per simulare l'arrivo dello shuttle, si chiama Nick's Challenge o roba del genere.. vieni giù da 100 mila piedi già allineato con la pista di cape canaveral e non devi schiantarti.. fantastico :ave: )
Marilson
13-11-2007, 10:04
cmq in aviazione civile, se vi può interessare, si usa anche il copy. C'è una categoria di istruzioni molto importanti che necessitano il cosiddetto readback, ovvero il controllo di traffico aereo o ATC comunica un'istruzione e il pilota è tenuto a ripeterla esattamente come gli è stata detta. Copiare (italianizzazione di to copy) un'istruzione significa proprio questo, ad esempio un ATC può comunicare l'esecuzione di una radiale verso un punto assegnato "AZAxxx heading right 160 to CMP VOR" immediatamente dopo come unica risposta possibile il pilota deve ripetere la "stringa" e eseguire l'ordine. L'unico caso in cui ordini del genere non devono essere ripetuti e nel caso dell' "Immediate" ovvero quando c'è un rischio di collisione o è necessario eseguire subito un ordine "AZAxxx immediate heading right 160".
Poi ci sono comunicazioni come il vento ecc che in alcuni casi il pilota può anche non ripetere limitandosi a un "roger that, AZAxxx".
Quando un ordine non viene ripetuto celermente è tipico il "AZAxxx, did you copy the last transimission?" da parte dell'ATC per sollecitare il readback :)
(AZA è il callsign dell'alitalia, non è un codice particolare l'ho preso a esempio :) )
Inoltre, quando dopo l'accensione dei motori e il pushback (quando l'aereo viene "spinto" fuori dal parcheggio) il pilota contatta l'ATC, il ground, per richiedere la clearance, ovvero essere "clearato", liberato, verso la destinazione finale, è la frase che ho scritto sopra. Quando il pilota richiede la clearance spesso dice "azaxxx ready to copy"
appunto, è questa la distinzione che dicevo tra "roger" e "copy"... :)
Nighthawk972
20-11-2007, 09:52
Salve gente.. E' il mio primo post su HWUpgrade e ne approfitto per salutarvi.
Scrivo questo post solo per una piccola delucidazione sull'alfabeto Nato. Ho notato che la "F" è stata riportata come "Fox" mentre la "U" come "Union". In realtà la "F" è pronunciata "Foxtrot" e la "U" "Uniform". Quanto alla differenze fra "Copy" e "Roger" posso dire che effettivamente si dovrebbe usare "Copy" durante una trasmissione/ricezione di dati (su cui effettuare il readback) mentre "Roger" su qualsiasi altra casistica (ad esempio una richiesta da parte Atc di prestare attenzione su eventuale traffico che incrocia la zona su cui si vola - in caso di VFR). Uso il condizionale perchè, in Italia, o almeno su buona parte di essa si usano indistintamente entrambi.
Bè, saluti
Marilson
20-11-2007, 12:09
Salve gente.. E' il mio primo post su HWUpgrade e ne approfitto per salutarvi.
Scrivo questo post solo per una piccola delucidazione sull'alfabeto Nato. Ho notato che la "F" è stata riportata come "Fox" mentre la "U" come "Union". In realtà la "F" è pronunciata "Foxtrot" e la "U" "Uniform". Quanto alla differenze fra "Copy" e "Roger" posso dire che effettivamente si dovrebbe usare "Copy" durante una trasmissione/ricezione di dati (su cui effettuare il readback) mentre "Roger" su qualsiasi altra casistica (ad esempio una richiesta da parte Atc di prestare attenzione su eventuale traffico che incrocia la zona su cui si vola - in caso di VFR). Uso il condizionale perchè, in Italia, o almeno su buona parte di essa si usano indistintamente entrambi.
Bè, saluti
ma guarda che abbiamo già chiarito, non è che F si pronuncia Foxtrot e non Fox.. semplicemente si diceva Fox fino al 1945 (tra le forze alleate) e dopo con l'introduzione dell'alfabeto Nato siamo passati all'odierno Foxtrot... prendere ad esempio la serie Band of Brothers (che io venero come non mai :ave: ) dove le compagnie venivano nominate con le lettere dell'alfabeto fonetico in uso allora.. ovvero Able Company, Baker Company, Dog Company, Easy Company (Easy :ave: ), Fox Company ecc ;)
vBulletin® v3.6.4, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.