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Old 29-09-2012, 13:40   #1
Jon Irenicus
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[Thread Ufficiale] Dungeon Crawl Stone Soup


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Dungeon Crawl Stone Soup (DCSS) è un roguelike hacklike di quelli grossi, tosti e cattivi. E' un fork dell'originale Linley's Dungeon Craw, che a sua volta era decisamente ispirato da NetHack. Per info storiche rimando sul sito ufficiale e su roguebasin.
In ogni caso è opensource e i binari per windows, linux e macos sono regolarmente aggiornati disponibili gratis per il download.

Winner of Ascii Dreams Roguelike of the Year 2008: Dungeon Crawl Stone Soup

Come roguelike ha una sua filosofia precisa che è:
Quote:
Major design goals
  • challenging and random gameplay, with skill making a real difference
  • meaningful decisions (no no-brainers)
  • avoidance of grinding (no scumming)
  • gameplay supporting painless interface and newbie support

Minor design goals
  • clarity (playability without need for spoilers)
  • internal consistency
  • replayability (using branches, species, playing styles and gods)
  • proper use of out of depth monsters
Maggiori dettagli nel manuale.

Sostanzialmente punta ad essere decisamente:
  • anti grinding e backtracking (per dire, dai negozi si può solo comprare, niente vendere, non si possono stabilire "basi", il respawn dei nemici su livelli già passati non è sufficiente per sostenersi, tipo per il cibo)
  • ottima interfaccia molto funzionale
  • niente storia (nè musica) ma coerenza con l'ambientazione (unico dungeon complesso, a me va più che bene)
  • rigiocabilità, con moltissima varietà di mostri e personaggi, eppure tentando di rendere significative le differenze tra un personaggio ed un altro
  • sistema religioso eccellente, forse il migliore per il genere
  • fetenzia: sarà dannatamente difficile vincerlo, cosa che comporterebbe il diritto di andare a vantarsi, con la possibilità di trovare mostri anche troppo forti che occorrerà evitare, uso efficente degli oggetti e tutte ste cose
  • assenza di bisgno di spoiler: qualcuno mi ha detto che non è del tutto raggiunto lo scopo, cmq una sbirciatina alla wiki non credo sia una tragedia. Certo non è come NetHack dove sono obbligatori mi dicono (il quale però, se non ho capito male, come interazioni ambientali e cose assurde è superiore)
  • Molto configurabile: c'è una guida per fare macro e si possono cambiare vari comportamenti predefiniti. Le funzioni ed i tasti da usare sono TANTI, ma molti sono utilitari (es impostare dei warning prima di usare un oggetto oppure un "motore di ricerca" piuttosto potente per cercare, chessò, i negozi precedenti o le scale).
A parte tutte ste considerazioni si gioca davvero che è un piacere.
La modalità ascii è fatta decisamente bene, ma le tiles sono meglio ancora. Sono ben fatte e comprensibili (mostrano armi e armature quali sono), inoltre sono estremamente funzionali con inventario in vista, lista dei nemici che si stanno vedendo, buon supporto per il mouse, rimanendo completamente giocabile da tastiera (e la cosa è molto vantaggiosa).

E c'è la funziona autoesplora... In pratica premendo "o" ci si mette ad esplorare le zone non viste e ci si ferma quando si avvistano nemici o altre cose interessanti. Aumenta PARECCHIO il ritmo di gioco e limita i punti morti.

E' più razzista che classista come gioco, teoricamente la razza assegna capacità varie, la classe gli attributi iniziali, equip ed eventuale divinità. Va da sè che certe combinazioni, che in totale sono davvero moltissime, sono più efficaci di altre. In ogni caso è decisamente completo sotto questo punto di vista.

Senza scendere a compromessi non tenta almeno di complicare la vita con un'interfaccia oscura, c'è un buon tutorial, davvero gradito, e un hint mode per imparare giocando (e ce n'è da imparare...).
La wiki mi pare ben fatta e c'è anche un "knowledge bot" (in pratica è una wiki sotto forma motore di ricerca)

Parlando di modalità, quella principale è l'ascensione classica, si deve recuperare il famoso Orb Of Zot e tornare in superficie. Per far questo occorre recuperare 3 rune, anche se nel gioco ne son presenti molte di più.

Inoltre presenta altre modalità a parte l'hint mode e quella normale:
  • Dungeon Sprint: in pratica dei livelli corti ma molto impegnativi e NON random. Quasi come giocare ad un puzzle game.
  • Zot Defence: praticamente un tower defence, si defe difendere l'orb da orde di nemici. Si possono anche piazzare trappole e cose del genere
  • The Arena: un'arena nel vero senso della parola, si possono impostare 2 squadre di mostri e vederli combattere.

Anche se la versione stabile attuale è la 0.10.3 il gioco è completo. Non hanno mai pubblicato la 1.0 per motivi di "abitudine".
In ogni caso è aggiornato e si può scaricare la versione di sviluppo.

Ultima nota: si può giocare online. Non è un multiplayer, cmq ci sono vantaggi:
Quote:
  • You will have the chance to meet ghosts of other dead players and gain a huge amount of experience for beating them.
  • You can access and continue your game from where ever you are currently located (home, work, vacation, etc.).
  • Your games, scores, deaths and wins will be recorded and parsed by the official statistic tools.
  • Once connected to a server you can watch and learn from other players playing or get hints from players watching you.
  • And what’s most important: Playing online allows you to participate in the Annual Tournaments!
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Old 29-09-2012, 13:43   #2
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Old 29-09-2012, 13:44   #3
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Old 29-09-2012, 13:49   #4
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In download anche lui, ad affiancare tome sul notebook
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Old 29-09-2012, 14:42   #5
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Beh avrai finito di scaricarlo prima di finire il post visto che è piccolo!
In caso se hai problemi col fullscreen (sul fisso in fullhd partiva in finestra, sul portatile in hd ready si di default) occorre andare nella directory settings, sul file "tile_options.txt" decommentare (cancellare il # all'inizio) la riga contente "tile_full_screen" in modo che diventi:
"tile_full_screen = true"
Dovrebbe autoadattarsi alla risoluzione del desktop.
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Old 29-09-2012, 15:02   #6
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Beh avrai finito di scaricarlo prima di finire il post visto che è piccolo!
In caso se hai problemi col fullscreen (sul fisso in fullhd partiva in finestra, sul portatile in hd ready si di default) occorre andare nella directory settings, sul file "tile_options.txt" decommentare (cancellare il # all'inizio) la riga contente "tile_full_screen" in modo che diventi:
"tile_full_screen = true"
Dovrebbe autoadattarsi alla risoluzione del desktop.
L'avevo messo in fullscreen sul notebook e difatti non mi visualizzava il cursore, poi ho risolto non mi ricordo in che modo.
EDIT: pensavo di essere nel thread di tome.
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Old 29-09-2012, 15:15   #7
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Provato qualche minuto, la mancanza di una musichetta si sente, devo trovare qualcosa da mettere di sottofondo per giocarci
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Old 29-09-2012, 15:23   #8
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Imho il miglior audio su un roguelilke è quello di DoomRL. Non che poi quello ci starebbe bene qui.
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Old 29-09-2012, 15:33   #9
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Imho il miglior audio su un roguelilke è quello di DoomRL. Non che poi quello ci starebbe bene qui.
Stavo pensando di mettere la musichetta del mercante di wazhack, in loop
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Old 29-09-2012, 16:14   #10
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Imho il miglior audio su un roguelilke è quello di DoomRL. Non che poi quello ci starebbe bene qui.
eh già quella ti carica davvero a mille da farti lanciare nella mischia senza pensarci

quella del mercante di wazhack ho idea che dopo 20 minuti di gioco impazzirei...
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Lewis Hamilton 44 World Champion Tribute -
"Qui la terra ha un buon grip", il Dottore, Laguna Seca 2008
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Old 29-09-2012, 16:26   #11
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Per non parlare dei suoni dei nemici e delle armi, un vero lusso!

Per WazHack dipende dal mercante, se è il lestofante del turbante non è brutta se sorbita a dosi...

Uno sui forum di dscc diceva che gli piacerebbe avere i suoni e le musiche di Darklands...
Portava ad esempio sto filmato, devo dire che ci starebbe bene... Per i suoni ovviamente la faccenda sarebbe "un pelino" più complicata...
Su gog ce l'ho e c'è la soundtrack da scaricare.
Se non ce l'avete prendetelo cmq al prox sconto che come gioco dicono che è eccezionale!
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Old 29-09-2012, 18:04   #12
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Old 29-09-2012, 18:07   #13
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quella del mercante di wazhack ho idea che dopo 20 minuti di gioco impazzirei...
Anche meno
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Old 03-10-2012, 06:33   #14
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Nuova versione!!!

https://crawl.develz.org/wordpress/c...-arachnophobia
Quote:
Tuesday, October 2nd, 2012 20:39
Crawl 0.11: “Arachnophobia”
by MarvinPA

Dungeon Crawl Stone Soup 0.11: “Arachnophobia” has been released! We proudly present the new Spider Nest branch. It is five levels deep, contains the gossamer rune of Zot, joins the Lair branch roulette, and is filled to the brim with spiders. And they are scary indeed: large groups of fast hard-hitting enemies in a fairly open layout that is riddled with webs. The melee spiders are backed up by slow but powerful orb spiders that try to keep their distance while weaving orbs of destruction. Almost all spiders were rebalanced to fit into a Lair branch, so they are generally much more powerful than before.

You can get 0.11 at our Downloads page, or see the How to play Online page for a list of available servers. There will be an official tournament to celebrate this release, but we’re waiting for the new CAO server before setting a date. As soon as more information is available a new announcement will be made.

One change that may cause problems for upgrading users, especially online players, is a slight change in the way the options file works: the default options file now consists only of commented out lines. If you modified your config and are reusing it for 0.11, which is done by default on the servers, you should comment out or delete all lines that you did not change from the default. This will ensure that you are not using any default values from older versions. You may also need to update your config to use the new syntax for various list options (such as message colours or travel stoppers), by ensuring you use “option += value” to append to the list instead of “option = value” (as in the future this will replace the list entirely instead of appending to it). Using the old syntax will cause an ingame message to be displayed, to remind players that the options format has changed. See the List Options section of the options guide for full details.

Some of 0.11′s major changes include:
  • Places: With the addition of the Spider Nest, the Lair will now contain one of Swamp/Shoals and one of Snake/Spider. The Swamp has an improved layout with more compact levels. The Elven Halls are shortened to three floors. As always, there are many new vaults, including new branch endings and full-level vaults. The frequency of vaults has also been slightly increased. Upon escaping from the Abyss, you now land back where you came from, but with a few turns’ banishment immunity. A new Sprint map has been added: Ziggurat Sprint by st squeezes an entire Ziggurat into one floor, and contains appropriately ridiculous amounts of loot and monsters.
  • Monsters: Fannar, an elven ice mage, and Arachne, a poisonous half-spider, join the ranks of Crawl’s unique monsters. The omniresistant Hell Sentinels replace Pit Fiends. Boulder beetles can now curl up and roll at you for heavy damage. Mimics can now constrict their foes, although early mimics are much weaker: their constriction does no damage, and they don’t resist elemental attacks. Monster constriction formulae have been changed to make it much easier to escape, but blink counts as two escape attempts now instead of always letting you get out. Equipment-using monsters can now wear rings and amulets and benefit from most of their effects.
  • Items: Ammo enchantment has been removed, which greatly simplifies inventory management for those who use ranged weaponry. Weapon skill now fills the role of ammo enchantment, instead. You can now abort changing your armour instead of slowly getting nibbled to death by a rat while putting on your shiny new crystal plate armour. Most fixed artefacts now start out identified. Weapons are identified by having a certain amount of the corresponding skill instead of by whacking plants with them. Rods of smiting are replaced with lightning rods that let you shoot cones of lightning. You can adjust the width of the cone to either do heavy damage to single targets or quickly clear out hordes of popcorn.
  • Gods: Okawaru now gives almost no piety for killing and sacrificing weak enemies, but gives much more for winning difficult fights. Nemelex worshippers can now earn the ability to use the top four cards in a deck at once, replacing the old “Mark Four” ability. Nemelex also gifts fewer decks of summoning, and various cards have been adjusted. Kikubaaqudgha gifts randomised necromancy spellbooks instead of the fixed ones. Xom now usually times his pranks to coincide with interesting situations.
  • Interface: Several new options were added, including automatically dropping old chunks when burdened, and sacrificing corpses before autoexploring. The spell targeting interface has been greatly improved, showing the affected area for AoE spells and beam paths for bouncing lightning bolts. The ‘\’ known items menu lets you adjust your autopickup options while you play. The HUD now displays current gold and game time, so you can see in brackets how long your last action took. Local versions now include a scrollable highscore list that lets you easily open the morgue files of your most successful dead or victorious characters.
  • Tiles: As always there are many beautiful new tiles for the dungeon, its inhabitants, and many items. These include special tall tiles for the unique lords of Pandemonium and the Hells, and a huge amount of new weapon tiles, including tiles for the different racial weapon variations.

There are a lot more changes, and as always the changelog lists all major ones. Many thanks to galefury for writing most of this post, and to all the contributors to Stone Soup. Have fun playing DCSS 0.11! Beware of the spiders!
EDIT: Aaarghhh!!! Hanno rimosso il Pit Fiend!!! Non ho idea di come fosse implementato qui, ma è un mostro che ci sta sempre! Vabbè che Hell Sentinel non è un brutto nome...
E il gatto è più bravo nei combattimenti. Il gatto berserker l'ho provato solo una volta ma è troppo figo, si ha un berserker stealth molto mobile!
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Ultima modifica di Jon Irenicus : 03-10-2012 alle 08:23.
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Old 14-10-2012, 12:51   #15
MCAlex
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Netbook: Asus 1001PX
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Old 06-05-2013, 17:50   #16
Jon Irenicus
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Crawl 0.12: “High Vaultage”

Quote:
We are proud to announce the release of Dungeon Crawl Stone Soup 0.12: “High Vaultage”! This latest version contains many new and overhauled features, including revamped Vaults and Abyss branches, a new weapon effect for axes allowing them to cleave through multiple enemies at once, and much more!

Head over to the Downloads page to get 0.12, or see the How to play Online page for a list of available servers.

There will be a tournament from May 11-27 to celebrate the release. All 0.12 games played on one of the online servers (CAO, CDO or CSZO) will count for scoring. See the 0.12 tournament website for the rules and start forming clans!

Some of 0.12′s highlights include:

Places: The Vaults branch is now 5 levels deep, with a revamped layout and new guardians. The Abyss consists of 5 (still infinite) levels of increasing danger, with the rune found only on the deeper levels, and contains many new monsters. There are many new layouts and vaults in other branches. Secret doors have been removed. Three Sprint maps have been added: “Thunderdome” by evilmike, and “The Pits” and “Arena of Blood” both by st.
Monsters: In the Vaults, vault sentinels alert monsters to your location, ironbrand convokers recall monsters from elsewhere directly to you, vault wardens seal nearby doors, and ironheart preservers reduce the damage that their allies take. The Abyss is inhabited by a variety of new eldritch horrors: ancient zymes, tentacled starspawn, lurking horrors, starcursed masses, wretched stars, apocalypse crabs, thrashing horrors and spatial maelstroms. Two uniques have been added: Jorgrun, a deep dwarf earth elementalist, and Lamia, queen of the nagas. Other new monsters include moths of suppression (with an aura that suppresses the effects of magical equipment) and deep troll shamans and earth mages. Ant larvae, bumblebees, rock trolls and wood golems are no more.
Spells: Many non-elemental conjurations have been added: Force Lance (causes low-range knockback), Dazzling Spray (blinds multiple enemies), Iskenderun’s Battlesphere (creates an autonomous globe that attacks alongside your other conjurations) and Fulminant Prism (creates a smite-targeted time bomb). Another new spell, Disjunction (blinks away all nearby enemies for a duration), can be found in high-level translocation books. Fulsome Distillation, Evaporate, Cigotuvi’s Degeneration, See Invisible and Insulation have been removed. Venom Bolt, Bolt of Magma, Teleport Other and Dispersal have been made more effective.
Characters: Conjurers now start with a spellbook containing the new non-elemental conjurations. Summoned allies now only attack while both the summon and the target are in line-of-sight. Levitation and controlled flight no longer exist – all sources of flight are controlled instead. Stalkers have evaporated.
Items: Axes cleave through multiple targets when attacking, but have slightly reduced damage. One-handed maces and flails have been improved. The wand of polymorph other is now the wand of polymorph, and causes random transformations instead of mutations in players (with a number of new bad forms: tree, wisp, porcupine and fungus).
Gods: Vehumet now gifts destructive spells one at a time, starting with low-level spells at low piety and ending with multiple high-level spells. Vehumet no longer supports summoners. Worshippers of Yredelemnul and Beogh can recall their allies from different floors, and Beogh allies gain experience when the player gets kills. Xom has a number of new available actions, and some negative effects are toned down or removed.
See the changelog for a summary of other major changes. Thanks to Stone Soup’s many contributors, and enjoy playing 0.12!
Il download propone la versione 12.1, dettagli nel changelog:
Quote:
Stone Soup 0.12.1 (20130505)
----------------------------
* Fix a Dazzling Spray + Battlesphere crash on Windows.
* Add a missing cloak of the Thief ability tile.
* Add a mention of cursed blunt butchery in 0.12 to this changelog.
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Old 03-09-2013, 12:04   #17
T_zi
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Quali sono i migliori tileset per dcss? Sono quasi tentato di provarlo per bene.
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Now Playing: Pillars of Eternity (path of the damned); Puzzle Quest 2; Metro 2033 Redux (ranger/normal); Diablo III (normal)
Next in Queue: Spellforce 3 Reforced; Triangle Strategy
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Old 03-09-2013, 13:55   #18
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Secondo me le tiles della versione con le... "Tiles" sono ben fatte. A dire il vero non mi ricordavo ci fossero tiles alternative (anche perchè non sono semplici sostituzioni, se cambi armi, armature ecc lo vedi).
Poi ci sarà sempre chi dice che col testo si vede meglio ed è tutto meno confusionario...
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Old 03-09-2013, 15:01   #19
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Secondo me le tiles della versione con le... "Tiles" sono ben fatte. A dire il vero non mi ricordavo ci fossero tiles alternative (anche perchè non sono semplici sostituzioni, se cambi armi, armature ecc lo vedi).
Poi ci sarà sempre chi dice che col testo si vede meglio ed è tutto meno confusionario...
Ah, pensavo ci fossero i pacchi di tileset diversi, se l'unico che c'è è quello che hanno in homepage nella sezione download mi va benissimo.
Sì, in ascii è tutto chiarissimo

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Old 03-09-2013, 16:26   #20
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Oddio, controlla cmq se parlano di tiles alternative, non me n'ero interessato tanto e in più ho non ho memorie certe in merito.
Cmq l'ascii di sto gioco è davvero comprensibile e ben fatto, solo che con le tiles hai inventario, mappa, stats e mostri visibili evidenziati, tutto nella stessa schermata e in modo comprensbile...
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